https://www.traditionrolex.com/26
Uczestnicy sądzili, że uczestniczą w teście nowego magazynu internetowego, który nie był jeszcze udostępniony publiczności. W rzeczywistości rzekomy magazyn zawierał odpowiednio spreparowane artykuły w różnych wersjach. Przedstawiane historie opisywano zarówno w wersji pozytywnej (przedstawiającej bohatera w korzystnym świetle lub jako człowieka sukcesu), jaki i negatywnej. Perspektywę podkreślały odpowiednio dobrane tytuły i nagłówki (najpierw pisano, np.: o udanym przedsięwzięciu, potem o tym, że się ono nie powiodło). Zmanipulowane były również wyświetlane na stronie tytułowej zdjęcia przedstawiające bohatera reportażu - niezależnie od wersji tekstu raz zamieszczano zdjęcie osoby młodej, innym razem osoby w wieku podeszłym.
Wyniki okazały się bardzo ciekawe.
Po pierwsze, badanie ukazało, że nasze wybory zależą od naszego wieku.
Po drugie, dobór lektury związany jest z naszą identyfikacją oraz poczuciem wartości.
Podczas trwania eksperymentu ludzie młodzi czytali głównie reportaże o życiu równolatków, wybierając jednak najczęściej te z wydźwiękiem pozytywnym. Artykuły poświęcone osobom starszym najczęściej ignorowali, niezależnie od pozytywnego lub negatywnego kontekstu pisania o bohaterze.
Inaczej wybierały tytuły osoby z grupy starszej. Czytając reportaże o osobach z własnej grupy wiekowej nie zwracali uwagi na ich kontekst. Natomiast spośród artykułów o młodszych, zdecydowanie wybierali te o wydźwięku negatywnym.
Autorzy studium uznali, że młodzi ludzie jako osoby mniej pewne co do swojej tożsamości, interesują się życiem sobie podobnych, chcą wiedzieć jak radzą sobie w życiu ludzie w ich wieku, potrzebują większego utożsamienia się z grupą. Osobom starszym kierują inne przesłanki. Nie potrzebują one już identyfikacji z grupą wiekową, ale żyjąc w świecie zdominowanym przez kult młodości, czują się „gorsi” i mniej pewni swojej wartości, dlatego czytanie historii niekorzystnie pokazujących osoby młode pozwala im poczuć się pewniej.
Potwierdziły to również badania pewności siebie, przeprowadzane przed i po lekturze spreparowanego „magazynu”. U osób z młodszej grupy wiekowej ta wartość się nie zmieniła, natomiast osoby starsze czuły się tym bardziej dowartościowane, im więcej przeczytały negatywnych artykułów o młodych.